Allmänna affärsvillkor
Allmänna villkor
1. Tillämpningsområde
För alla beställningar via vår onlinebutik gäller följande allmänna villkor. Vår onlinebutik riktar sig uteslutande till konsumenter.
Konsument är varje fysisk person som ingår ett rättsligt avtal för ändamål som huvudsakligen inte kan hänföras till deras kommersiella eller självständiga yrkesverksamhet.
Företagare är en fysisk eller juridisk person eller ett rättskapabelt handelsbolag som vid ingåendet av ett rättsligt avtal agerar i utövandet av sin kommersiella eller självständiga yrkesverksamhet.
2. Avtalspart, avtalsslut, korrigeringsmöjligheter
Köpeavtalet ingås med MISKI. Genom att lägga upp produkterna i onlinebutiken lämnar vi ett bindande erbjudande om att ingå avtal för dessa artiklar.
Du kan först lägga våra produkter i varukorgen utan förpliktelse och när som helst korrigera dina uppgifter innan du skickar din bindande beställning genom att använda de korrigeringsfunktioner som anges och förklaras i beställningsprocessen.
Avtalet sluts genom att du accepterar erbjudandet för de varor som finns i varukorgen genom att klicka på beställningsknappen. Omedelbart efter att beställningen skickats får du en bekräftelse via e-post.
3. Avtalsspråk, lagring av avtalstext
Följande språk finns tillgängliga för avtalsslut: tyska.
Vi sparar avtalstexten och skickar beställningsuppgifterna samt våra allmänna villkor till dig i textform. Avtalstexten är av säkerhetsskäl inte längre tillgänglig via internet.
4. Leveransvillkor
Vi levererar fraktfritt.
Vi levererar endast via frakt. Självupphämtning av varorna är tyvärr inte möjlig.
Vi levererar inte till paketstationer.
5. Betalning
I vår butik finns i princip följande betalningsmetoder tillgängliga:
-
Förskottsbetalning
Vid val av betalningsmetod förskott meddelar vi dig våra bankuppgifter i ett separat e-postmeddelande och levererar varorna efter att betalningen har mottagits. -
SEPA-autogiro
Genom att lämna beställningen ger du oss ett SEPA-autogiromandat. Vi informerar dig minst en bankdag i förväg om datumet för kontobelastningen (så kallad prenotification). En bankdag är varje vardag med undantag av lördagar, nationella helgdagar samt den 24 och 31 december varje år. Kontobelastningen sker före leverans av varorna. -
PayPal
För att kunna betala fakturabeloppet via betalningstjänstleverantören PayPal (Europe) S.à r.l. et Cie, S.C.A, 22–24 Boulevard Royal, L-2449 Luxemburg ("PayPal") måste du vara registrerad hos PayPal, legitimera dig med dina inloggningsuppgifter och bekräfta betalningsinstruktionen. Betalningstransaktionen genomförs av PayPal direkt efter att beställningen lämnats. Ytterligare information får du under beställningsprocessen. -
Sofort by Klarna
För att kunna betala fakturabeloppet via betalningstjänstleverantören Sofort GmbH, Theresienhöhe 12, 80339 München, måste du ha ett bankkonto med internetbank, legitimera dig och bekräfta betalningsinstruktionen. Ditt konto belastas direkt efter att beställningen lämnats. Ytterligare information får du under beställningsprocessen. -
Google Pay
För att kunna betala via Google Pay (Google Ireland Ltd., Gordon House, Barrow Street, Dublin 4, Irland, ”Google”) måste du vara registrerad hos Google, ha aktiverat Google Pay, legitimera dig och bekräfta betalningsinstruktionen. Betalningstransaktionen genomförs omedelbart efter beställningen. -
Apple Pay
För att kunna betala via Apple Pay (Apple Inc., One Apple Park Way, Cupertino, CA 95014, USA, ”Apple”) måste du använda webbläsaren Safari, vara registrerad hos Apple, ha aktiverat Apple Pay, legitimera dig och bekräfta betalningsinstruktionen. Betalningstransaktionen genomförs omedelbart efter beställningen. -
giropay / paydirekt
I samarbete med betaltjänstleverantören paydirekt GmbH, Stephanstr. 14–16, 60313 Frankfurt a. M. ("giropay" eller "paydirekt") erbjuder vi betalningsmetoderna giropay och paydirekt.-
giropay: För att kunna betala med giropay måste du ha ett bankkonto med internetbank, legitimera dig och bekräfta betalningsinstruktionen. Ditt konto belastas direkt efter beställningen.
-
paydirekt: För att kunna betala med paydirekt måste du ha ett bankkonto med internetbank, vara registrerad hos paydirekt, legitimera dig och bekräfta betalningsinstruktionen. Betalningstransaktionen genomförs direkt efter beställningen.
-
-
Amazon Pay
För att kunna betala via Amazon Payments Europe S.C.A., 38 avenue J.F. Kennedy, L-1855 Luxemburg ("Amazon") måste du vara registrerad hos Amazon, legitimera dig och bekräfta betalningsinstruktionen. Betalningstransaktionen genomförs inom en bankdag efter beställningen. En bankdag är varje vardag med undantag av lördagar, nationella helgdagar samt den 24 och 31 december varje år. -
Klarna
I samarbete med Klarna Bank AB (publ.), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sverige ("Klarna") erbjuder vi följande betalningsalternativ. Betalning via Klarna är endast tillgänglig för konsumenter. Om inget annat anges, kräver betalning via Klarna en lyckad adress- och kreditkontroll och sker direkt till Klarna. Ytterligare information får du under respektive betalningsalternativ och under beställningsprocessen.-
Köp på faktura via Klarna: Fakturabeloppet förfaller 14 dagar efter leverans av varorna och mottagande av fakturan.
-
6. Äganderättsförbehåll
Varorna förblir vår egendom tills full betalning har mottagits.
7. Transportskador
Om varor levereras med uppenbara transportschador, vänligen reklamera sådana fel direkt till transportören och kontakta oss snarast. Att inte göra en reklamation eller ta kontakt har ingen konsekvens för dina lagstadgade rättigheter och deras genomdrivande, särskilt dina garantianspråk. Du hjälper oss dock att kunna göra gällande våra egna krav gentemot fraktföretaget eller transportförsäkringen.
8. Garanti och ansvar för fel
8.1 Rätt till reklamation
Det lagstadgade ansvaret för fel gäller.
8.2 Garantier och kundservice
Information om eventuella ytterligare garantier och deras exakta villkor finns vid respektive produkt och på särskilda informationssidor i onlinebutiken.
9. Ansvar
För anspråk på grund av skador som orsakats av oss, våra lagliga representanter eller ombud ansvarar vi alltid obegränsat vid:
-
skada på liv, kropp eller hälsa,
-
uppsåtligt eller grovt vårdslöst åsidosättande av skyldigheter,
-
garantiutfästelser, om överenskommet, eller
-
i den mån tillämpningsområdet för produktansvarslagen är öppnat.
Vid överträdelse av väsentliga avtalsförpliktelser (kardinalförpliktelser), vars uppfyllande möjliggör den korrekta fullgörandet av avtalet och på vars efterlevnad avtalsparterna regelmässigt kan lita, genom lätt vårdslöshet från oss, våra lagliga representanter eller ombud, är vårt ansvar begränsat till den vid avtalsslutet förutsebara skadan, med vilken man typiskt måste räkna.
I övrigt är skadeståndsanspråk uteslutna.
10. Uppförandekod
Vi har underkastat oss följande uppförandekod:
Trusted Shops (https://www.trustedshops.com/tsdocument/TS_QUALITY_CRITERIA_de.pdf)
11. Tvistlösning
Europeiska kommissionen tillhandahåller en plattform för online-tvistlösning (OS), som du hittar här.
Vi är varken skyldiga eller villiga att delta i ett tvistlösningsförfarande inför en konsumenttvistnämnd.